søndag 3. april 2011

Fly som fuglen!

Idag har jeg fått opplevd noe helt nytt. Noe jeg ikke engang hadde tenkt på før muligheten plutselig datt ned i fanget mitt. Jeg har FLYDD! RIktignok innendørs, men likevel, jeg har FLYDD! Det var helt fantastisk! Nordic Society her i Manchester arrangerte tur til Airkix Indoor Skydiving. Det er et sted hvor man kan prøve å fly i vindtunnel! Vinden går i 150 miles per hour, og selv om jeg ikke vet helt hvor fort det er i kilometer, så vet jeg at det er VELDIG fort!
Først når vi kom dit fikk vi en briefing på hvordan vi skulle oppføre oss (les: hvordan vi skulle ligge i luften) og hva de forskjellige håndtegnene instruktøren viste betydde. For inne i tunnelen er det altfor mye lyd til at man kan høre noen ting bli ropt! Vi hadde en usannsynlig morsom instruktør fra Brazil, som heter Herbie. Tror han hadde det veldig morsomt med å skremme oss! Etter briefingen måtte vi skifte. Jeg måtte prøve to forskjellige drakter før til slutt den tredje passet. Men da var alt i boks, trodde jeg. For så kom hjelp-problematikken. Fire hjelmer måtte prøves før en passet. Herbie prøvde til og med å få på meg en liten barnehjelm med en rosa bamse oppå! Nesten synd at den var for liten. Så etter at ørepropper, briller og hjelm var på plass, så var vi klare til action!
Det var en meget spent gjeng som gjorde seg klar til å gå inn i vindtunnelen! Men vi kom oss inn og satte oss pent på en benken og ventet på tur. En og en inn, i ett minutt om gangen. Og selv om et minutt kanskje ikke høres så lenge ut, så er det mer en lenge nok når du skal puste i den sterke vinden!
Jeg satt nest sist, så jeg fikk god tid til å bli nervøs når jeg så på de andre. Før vi gikk inn i tunnelen så vi en mann som krasjet rett i vinduet! Det var min store frykt at jeg skulle gjøre det, men mirakuløst nøk så klarte jeg meg bra!
Da det endelig ble min tur første gangen, da var det masse spenning i kroppen. Jeg stilte meg opp i døråpningen og datt inn i rommet. SYK FØLELSE! Det å faktisk ligge på en vind er helt ubeskrivelig. Den blåste meg oppover og rundt om kring i rommet. Jeg er veldig glad for at instruktøren var der inne sammen med oss, for han reddet oss all (meg selv er absolutt inkludert) fra å gå rett i veggen.


De aller fleste av oss var til og med så gode på å holde rett posisjon at instruktøren la seg ned og tok oss med på en vill spinnetur opp gjennom tunnellen. Vi fløy sikkert 10 meter roterende opp i luften. FANTASTISK!
Så nå sitter jeg her med en spennende og totalt ny følelse i kroppen, og er den stolte eier av et diploma som viser at jeg har gjennomført de tre første stegene av treningen som trengs før man kan fly alene! Det kan fort være jeg drar tilbake og prøver på nytt!
Jeg vil avslutte dette innlegget med å si at; om dere drar til Manchester noen gang så ta dere en tur ut på Airkix Indoor Skydiving. Det ligger rett ved Trafford Shoppingcenter, og er en flott opplevelse!

1 kommentar: